niedziela, 7 listopada 2010

Osiągnąć top of mind

Potencjalnym celem do którego dąży każda marka jest osiągnięcie pozycji top of mind w umysłach konsumentów. Top of mind czyli spontanicznie wymieniana nazwa marki z danej kategorii.
By osiągnąć tę najwyższą pozycję marka musi wykonać wiele skoncentrowanych działań polegających na kreowaniu marki i zwiększanie świadomości nt. brandu wśród klientów.
Marka częściej znajduje się w sytuacji, gdzie jest rozpoznawana z poziomu pamięci wspomaganej, która jest swoistym magicznym rozwiązaniem polegającym na tym, że klienci posiadając listę spisanych marek, potrafią faktycznie je rozpoznać jako znajome i lubiane, natomiast ciężko jest im przypomnieć sobie ich nazwy „z głowy”.

By przejść z jednego poziomu świadomości do drugiej, marka musi umocnić się w umysłach jej odbiorców poprzez kreatywne taktyki. I mniejszy nacisk postawiłabym tu na częstotliwość działań zamieniając go na sposób tworzenia skojarzeń i historii.

Jednym z rozwiązań jest stworzenie mocnych skojarzeń marki poprzez slogan, wiersz, piosenkę, melodię. Ważne jest, by ten element był na tyle „kompatybilny” z produktem/usługą, by od razu konkretnie kojarzył się z danym brandem, a nie tylko ciekawą historią, tzn. historia –wiersz, muzyka ma transformować się automatycznie w wizerunek marki w umysłach klientów.

Sposobem na dążenie do top of mind można osiągnąć również poprzez stworzenie produktu hero czyli produktu sztandarowego. Ale szansa na pójście w tym kierunku nastąpić może wtedy, gdy uda się zakrzewić w umysłach konsumentów informację, iż dany produkt jest reprezentantem marki, ma cechy wzorcowe marki, jest bez wahania wskazywany jako reprezentant i kojarzony z brandem.
To musi działać jak gra w skojarzenia. Mówimy dziedzinę, wymaniamy produkt, a z drugiej strony pada nazwa marki.

Droga w kierunku osiągania top of mind może być także tworzona poprzez wykreowanie postaci, która jest z marką związana – Brand Hero. Musi być ona jednak bardzo głęboko przemyślana, by faktycznie kojarzyć się z produktem, któremu służy i faktycznie zadziałać na jego rozpoznawalność.
Dobrym przykładem jest Dunlop, złym – banalny chomik jednej z firm ubezpieczeniowych.

Nie każdy komunikat marketingowy czy działanie będą wprost prowadziły do budowania pozycji top of mind w umysłach klientów, natomiast każdy komunikat powinien nadbudowywać wartość marki kreując jej wizerunek w jednym-zgranym kierunku komunikacyjnym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz